arrowcastello-fullIcons_1fallbygdenshero-iconkvibilleLink Iconlogo-with-cheese-blacklogo-with-cheese-whiteplay-buttonquote

Den perfekta ostupplevelsen börjar här.

Hälsofördelar med ost

Hälsofördelar med ost

Människor har förädlat näringsrik mjölk till ost i tusentals år. För länge sen så var synen på kost och näring något annorlunda än den är idag. Då handlade det mer om att proppa kroppen full med så mycket protein och fett som möjligt för att, du vet, inte dö.

Mjölk från får och getter var livsviktiga, men bristen på kylskåp eller effektiv fermentering gjorde det svårt att förvara mjölken någon längre tid. Det var antagligen så osten uppfanns – i ett försök att förvara den här viktiga källan till fett och protein.

Nu för tiden äter vi ost av helt andra skäl än förr. Fett ses ofta som något som följer med njutning och proteinintag är sällan ett problem för köttätare. Men finns det fortfarande något bra skäl till att äta ost, ur ett hälsoperspektiv? You bet. Vi har hela listan, som man säger:

  1. Du lever längre. Studier visar att det finns kopplingar mellan ost, ökad ämnesomsättning och ett längre liv.
  2. Du mår bättre. Ost innehåller ämnet kasein, som i sin tur utsöndrar dopamin när du äter det. Dopamin mår du bra av.
  3. Du får lättare att gå ner i vikt. Forskare har sett kopplingar mellan ett högt intag av kalcium (som ju finns i ost) och viktnedgång. Kalcium binder fett, som då inte absorberas av kroppen.
  4. Ost kan skydda mot sjukdomar. Vissa ostar kan skydda mot högt blodtryck, inflammationer och oxidativ stress.
  5. Du blir mätt. Många ostar (bland annat blåmögelost) har ett högt protein- och fettinnehåll. Det gör att du snabbt blir mätt och sällan äter för mycket.
  6. Det är gott! Okej, det kanske inte är en hälsofördel i sig, men du mår bra av att äta gott, vilket är nära nog?

Forskare har sett att ostpeptider som bildas av protein när osten åldras kan vara antioxidanter, kan sänka blodtryck och i viss utsträckning ha antibakteriella egenskaper.

Antioxidanter är kemikalier som neutraliserar fria radikaler. Fria radikaler bildas när en atom eller molekyl får eller förlorar en elektron. Dessa partiklar är skadliga för olika delar av mänskliga celler, och kan leda till hälsoproblem. Ostpeptider i till exempel cheddar har visat sig funka som antioxidanter.

Så nästa gång du petar i dig en, två eller fem bitar av din favoritost kan du trösta dig med att du inte bara gör det för att det är gott, utan för att det är nyttigt också.

OBS! Vi är ostälskare, inte forskare. Det finns många studier som visar på ostars hälsofördelar, men det här blogginlägget är inte en sån studie. Bör inte användas som empirisk fakta.

Kopiera länk